آل یاسین

تولیدات گروه شهید علم الهدی
مشخصات بلاگ
آل یاسین

وبلاگ تولیدات دانش آموزان بسیجی مسجد جامع المهدی (عج)

بایگانی
دوشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۲۴ ب.ظ

بریده ای از کتاب رشد/دیداری تازه با سوره عصر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] (۱)

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾

که واقعا انسان دستخوش زیان است (۲)

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏ اند (۳)

 

 

نظری کلی به سوره مبارکه عصر

1-سوگند و قسم به عصر، به دلیل مقدس بودن زمانه است.

2-الف و لام، به معنی کل است و هر عصر را شامل می شود، چه در زندگی فردی و چه در دوره های اجتماعی و تاریخی؛ یعنی قسم به تمام دوره ها که انسان در خسارت است. چرا؟ چون در برابر آنچه از دست داده چیزی به دست نیاورده است.

3-با کلمه ((لَفِی خُسْرٍ)) به سرمایه ها و بازار ها خریدار ها و خسارت انسان اشاره شده، خواه این خسارت به خاطر رکود سرمایه ها و یا اسراف در سرمایه ها باشد؛ رکودی که به خاطر جهل به سرمایه ها و یا جهل به نیاز  ها است و اسرافی که به خاطر جهل به خریدار ها و بازار هاست.

کسی که بازار محدودی را جولانگاه استعداد های عظیم خود کرده و کسی که با خریدار های لخت و بی مایه سودا نموده، ورشکست می شود.

همان طور که جهل به مقدار سرمایه و جهل به نیازهای بزرگ، به راکد ماندن سرمایه ها می انجامد، در نتیجه به خسارت.

4-((إِلَّا)) راه نجات از خسارت را نشان می دهد. در دو مرحله و با دو عامل، یکی عامل ایمان و یکی عامل مؤمن.

 

5-((آمَنُوا)) بدون متعلق آمده و و این ایمان سه اثر دارد:

یکی عمل و دیگری استقامت و دیگری سازندگی همکار و کار و استقامت در کار.

6-((عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ))، این هر سه را می تواند شامل بشود.

در این سوره رابطه بین ایمان و عمل مشخص شده است؛ایمان است که عمل را می آفریند و این عمل است که ایمان را نیرومند تر می سازد، همانند ریشه و برگ، این ریشه است که برگ ها را می رویاند و این برگ ها هستند که ریشه را غذا می دهند و نفس می دهند و رشد می دهند تا حدی که با مسدود شدن سوراخ هایشان ریشه میخشکد.

7-((وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ ))، به نقش مؤمن اشاره دارد و تغییر سیاق و سبک به همین خاطر میتواند باشد.

8-((حَقِّ))، اینکه حق چیست، گفت و گو زیاد است و خلاصه آنچه با قانون های حاکم بر هستی و حاکم بر انسان هماهنگ و مطابق باشد و به رشد اینها بیانجامد، حق است.

حق ثابتی است که ثبات می دهد.

9-صبر ((وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)).

در یک سوره این همه بار نهفته، آن هم با آن آغاز و این روابط و این همه دقت و این همه زیبایی. اگر ما خودمان بخواهیم این گونه مطالب را بگوییم چگونه شروع می کنیم و چگونه به انجام می رسانیم. آیا این گونه می توانیم از اعجاز قرآن و عظمت آن چیزی لمس کنیم؟ آیا با این مقایسه ها زودتر به اعجاز و برتری قرآن نمی رسیم؟

 

نویسنده  مهدی رحمانی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۰۶
نویسنده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی